engelse versie
introductiedownloadsfoto'saanpassingenlinkste koopgastenboekcontact
TITEL TITEL
deel grote vak
TITEL ACCU'S NAAR ACHTEREN TITEL
deel grote vak Een ex-defensie Land Rover is 24V in plaats van de gebruikelijke 12V. Daar zijn natuurlijk twee accu's voor nodig en die zitten niet onder de motorkap zoals normaal, maar die staan in een bak tussen de voorstoelen in. Ik vond dit zelf niet heel handig, omdat ik voorin een derde stoeltje of een cubbybox wilde kunnen plaatsen. Daarbij vond ik het ook niet heel veilig om de accu's in de auto te hebben in verband met eventuele accugassen bij het opladen. Kortom ik ben op zoek gegaan naar een andere plaats in de Land Rover. Uiteindelijk heb ik besloten om de accu's in de gereedschapsbak in de wielkast achter het linker achterwiel te plaatsen. Naar binnen toe kan ik het dan luchtdicht afsluiten en naar buiten toe komt er een roostertje voor de ventilatie.


Ik ben helaas vergeten een foto te maken hoe het eerst was, maar dit is in elk geval de accubak die tussen de stoelen staat. Hier hebben de accu's dus in gestaan, met daar overheen ook weer een stalen kap met een ventilatiegleuf erin.




Hier hebben de accu's een plek gevonden in de gereedschapsbak in de wielkast. De accu's passen er precies in en worden met een L-profiel op de bodem op hun plek gehouden. Aan beide zijden van de accu's heb ik een oog op de bodem vastgemaakt en daar zit een sjorband doorheen die de accu's op z'n plek houdt.




En zo ziet het er dan uit met de klep dicht. De klep wil ik afdichten met een rubber tochtstrip.




De accukabels zijn nu natuurlijk veel langer geworden. Om zo min mogelijk spanningsverlies te hebben, heb ik gekozen voor twee extra flexibele kabels van 50mm2. Ter bescherming van de kabels heb ik ze door een dikke tuinslang getrokken die ik vervolgens over de langsliggers van het chassis heb vastgezet.




De pluskabel heb ik rechtstreeks van de plus van de accu's naar de aansluitbout op het schutbord getrokken. De oude kabel zit er nog naast (groen geïsoleerd). Die heeft nu verder geen functie meer, maar ik kon er moeilijk bij om hem te verwijderen. Voorlopig laat ik die maar even zitten. Te zijner tijd als ik er beter bij kan haal ik die alsnog weg.




De minkabel loopt van de accu's naar de massaschakelaar. Aan de ene kant van de schakelaar zit één kabel die naar het chassis loopt en aan de andere kant twee kabels. De ene gaat naar de min van de accu's en de andere gaat naar het startkabelstopcontact in de voetenbak aan de bijrijderskant.


deel grote vak
deel grote vak