engelse versie
introductiedownloadsfoto'saanpassingenlinkste koopgastenboekcontact
TITEL TITEL
deel grote vak
TITEL ACHTERTANK TITEL
deel grote vak Op dit moment heb ik twee dieseltanks. Onder beide stoelen één, met in totaal een capaciteit van 90 liter. Tegen de zitbak aan zit een kraantje waarmee je kan schakelen tussen de ene of de andere tank. Op zich werkt dit prima, maar ik vind het niet ideaal om te moeten tanken onder de stoelen. Bij 'Honda CRX stoelen' kan je lezen dat ik de originele stoelen heb vervangen door een wat luxer variant en hoe ik dat opgelost heb met het tanken onder de stoelen. Op zich werkt dit prima, maar het blijft een beetje bewerkelijk.

Daar komt nog bij dat ik om het geluidsniveau in de cabine omlaag te brengen graag zo'n mattenset van Exmoor Trim zou plaatsen. Dan is het natuurlijk jammer om in zo'n mooie voorgevormde mattenset weer allerlei klepjes te snijden om bij de tanks te komen. Zijn ten slotte allemaal weer potentiële geluidslekken. Kortom de bovenkant van de zitbak moet defenitief dicht.

Eerst heb ik overwogen om er een achtertank bij te plaatsen en de bestaande tanks ook te laten zitten en die te vullen via een pomp- of overloopsysteem vanuit de achtertank. Uiteindelijk heb ik hier vanaf gezien. Met het vervangen van de twee voortanks door één achtertank ga ik er welliswaar wat op capaciteit op achteruit (van ca. 90 naar 76 liter), maar daar staat tegenover dat ik nu veel makkelijker kan tanken. Voor die incidentele gevallen dat de actieradius te klein is werk ik dan wel met 20 liter jerrycans.


In principe zijn alle onderdelen voor het plaatsen van een achtertank gewoon als onderdelen verkrijgbaar bij de bekende leveranciers. Het enige dat niet als vervangingsonderdeel verkocht wordt is de vulopening, of beter gezegd het deel waar de vulopening in gemonteerd moet worden, dat is namelijk onderdeel van de body van de auto. Ik ben dus eerst maar op zoek gegaan naar dit lastigste onderdeel en heb dat uiteindelijk gevonden bij Ron Bolleboom. Toen ik dit lastigste deel had, heb ik de rest gewoon besteld bij Paddock Spares.




Ander lastig punt bij het plaatsen van een achtertank onder een ex-defensie Land Rover is, dat de achterbalk van het chassis van een militaire Land Rover smaller is dan de achterbalk van een civiele Land Rover. Aangezien de tank tegen de onderkant van de achterbalk van het chassis geschroefd moet worden moest daar dus ca. 60mm overwonnen worden. Uiteindelijk heb ik dat opgelost door er een kokerbalk van 60x60x3mm tussen te zetten. Overigens zitten er al wel twee boutgaten in de achterbalk van het chassis, dus er hoeft niet voor in het chassis geboord te worden.

Op deze foto kan je ook goed zien dat de tank een dubbele bodem heeft. Namelijk de bodem zelf en de plaat die er onderdoor is gebogen voor de montage. Mijns inziens is dit een hele domme constructie, want hierdoor staat de tank in een soort bak die water kan opvangen, dat zich ophoopt tussen de twee bodems, waardoor dat natuurlijk gaat rotten. Om dit proces zoveel mogelijk te voorkomen of te vertragen heb ik deze holle ruimte helemaal volgespoten met Tectyl ML. Tank op z'n kant en er tussen spuiten. Poos laten staan, omdraaien en vanaf de andere kant hetzelfde doen. Daarna heb ik alle mogelijke naden afgekit en uiteindelijk de boel goed in de Bodysafe gezet.





En zo ziet dat er dan vanaf de achterkant uit.




Het plaatsen van de vulopening was verder niet ingewikkeld. Kwestie van goed meten en dan gewoon de haakse slijper erin! De vulopening zit met popnagels op z'n plaats en tussen de twee lagen aluminium heb ik wat DumDum gedaan. Te zijner tijd een keer de kwast erover dan ziet het er weer prima uit.




En zo ziet de vulopening er aan de binnenkant uit. De vulopening loopt nu dwars door de gereedschapsbak heen. Om een beetje makkelijk te kunnen plaatsen heb ik gewoon een groot rechthoekig gat gezaagd. Binnenkort ga ik dat nog even netje dichtmaken, zodat de sleep- en startkabels e.d. daar kunnen liggen. De dunne slang is overigens een beluchtingsslang, die met de bovenkant van de tank verbonden is. Op het moment dat je de tank vult wordt de lucht in de tank natuurlijk vervangen door diesel en dan moet de lucht dus weg. Dat gaat via die slang, anders zou je allemaal bellen en schuim krijgen bij het vullen.




Ter plaatse van de slangaansluitingen op de tank heb ik een gat in de bodem gezaagd. Daar komt dus nog een klepje overheen, maar dan kan ik er in ieder geval bij als het moet, zonder de hele tank te hoeven demonteren. De aanzuigslang wordt gemonteerd op de aansluiting die op de vlotterunit zit. De bovenste aansluiting op de foto is voor de retourleiding. De leiding die dan nog over is een vereveningsleiding naar het achterste deel van de tank. Die bestaat namelijk uit twee delen, aan twee kanten van een dwarsbalk in het chassis. In tegenstelling tot wat vaak gedacht wordt is er geen verschil tussen een vlotter voor een 12V of 24V. Je kunt dit gewoon aansluiten, je hebt alleen maar twee van de drie aansluitingen nodig. Dat wijst zich verder voor zich (halfvol gooien en dan gewoon proberen).




De slangen (aanvoer en retour) heb ik via de onderkant van de achterbak en het chassis naar voren geleid. De aanzuigslang heb ik aan gesloten op het filter onder de vloer aan de bijrijderskant.




En de retourleiding heb ik aangesloten op de achterste verstuiver. Job done!


deel grote vak
deel grote vak