engelse versie
introductiedownloadsfoto'saanpassingenlinkste koopgastenboekcontact
TITEL TITEL
deel grote vak
TITEL GELUIDISOLATIE TITEL
deel grote vak Deel 1: Dakisolatie

Als onderdeel van het totale project "geluidisolatie" heb ik het dak aan de binnenkant voorzien van absorbtiemateriaal. Ik heb overwogen om eerst ontdreuningsmateriaal tegen het dak aan te plakken, maar heb dit uiteindelijk niet gedaan. Ontdreunings-materiaal is namelijk zwaar en gecombineerd met de hoge temperatuur die het dak kan bereiken bestaat de kans dat het los gaat hangen. Andere optie zou van die ontdreunende Noisekiller verf geweest zijn, maar ik wil eerst eens zien of dit niet al voldoende effect heeft. Verf zou ik eventueel altijd nog aan de buitenkant als grondverf kunnen verwerken.

Hoewel ik nog niets aan geluidsisolatie van het schutbord e.d. gedaan heb is het effect van de absorbtie van het dak duidelijk merkbaar. De echo is helemaal weg, geluid is een stuk doffer. Nu is goed te horen dat het geluid vooral vanuit het motorruim komt. Eerder leek het wel of je in een klankkast zat! Ander voordeel is dat je geen last meer hebt van condens en het ziet er natuurlijk ook erg netjes uit!

De isolatiematerialen die ik verwerkt heb zijn te koop bij www.akoestiekwinkel.nl en www.noisecontrol.nl.



Ik ben begonnen met het dichten van de naden van het dak, zodat daar in elk geval geen water meer door komt. Ik heb het aan de buitenkant afgedicht met transparante siliconenkit. Aangezien je siliconenkit niet kunt verven is het niet de meest briljante oplossing, maar voor de time being is het wel goed waterdicht. Bij alle andere oplossingen moet je gelijk gaan verven en daar had ik nu geen zin in. Dak zit namelijk nog netjes in de verf. Te zijner tijd, trek ik de kit er wel weer uit en maak ik het anders dicht en schilder ik het netjes. Kitten aan de binnenkant leek me niet slim. De vorige eigenaar had dit al wel gedaan, maar dan blijft er nog water tussen staan. Binnen de kortste keren was dit dus weer weggerot en lekte het weer.




Zo zag het dak eruit nadat ik het schoongemaakt had. Verbazingwekkend hoeveel vuil water er vanaf kwam! Het dak moest goed ontvet worden zodat de zelfklevende matten er goed aan hechten. Overigens is de lijmlaag erg goed en blijft het dan ook perfect zitten. Je moet wel goed opletten dat je het er niet al per ongeluk tegenaan houdt, want het zit dan ook direct echt vast!




De twee verstevigingsribben die in het dak zitten blijven in het zicht, dus die heb ik eerst nog even snel zwart geverfd.




Boven de bijrijder stond nog altijd een nummer op het dak. Geen idee waar het van is, misschien nog van domeinen ofzo. Wie het weet mag het zeggen.




Dit is een stuk van het materiaal dat ik gebruikt heb. Het is dus Tecnocell van Merford. Zoals je kunt zien is het behoorlijk dik om veel geluid te kunnen absorberen. Aan de zichtzijde heeft het een mooi oppervlak, zodat het er ook aardig uitziet. Het is speciaal bedoeld voor de cabinebouw van bijvoorbeeld graafmachines e.d. Aan de achterkant zit een zelfklevende laag die verbazingwekkend goed plak. Door de dikte laat het zich ook netjes verwerken op kleine hobbels e.d. zonder dat je dit blijft zien.




De maximale maat die ik kon krijgen van dit materiaal was 1,00 x 1,40 meter. Dus ik moest een beetje puzzelen om het er netjes, en een beetje voordelig in te krijgen. Uiteindelijk had ik vier platen nodig om het hele dak mee te vullen en heb ik nog wat kleine reststukjes over. Het materiaal laat zich overigens perfect verwerken met een schaar.




In het midden heb ik dus drie stukken geplakt tussen de verstevigingsribben van het dak. Links en rechts dan nog twee keer drie stukken en boven de achterdeur nog een paar losse stukjes. De naden heb ik afgewerkt met zelfklevende aluminium profielen die normaal bedoeld zijn om een overgang te maken tussen twee stukken vloerbedekking. Dit zijn zelfklevende strips, eerst leek dit goed te blijven zitten, maar met een paar dagen vielen de strips er toch weer af. Ik heb ze nu gelijmd met transparante Bisonkit en een popnageltje op de verstevigingsribben. Nu zit het al weer een hele poos en een paar honderd hobbelige kilometers op z'n plek!




Zo ziet het er dan uit! Ik moet zeggen dat ik zelf meer dan tevreden ben over het resultaat. Nu de rest van de auto nog netjes maken. Het wordt nog eens een luxe auto van binnen!




En nog een plaatje van de achterkant.







Vooral de voorste hoeken waren lastig om te plakken omdat het dak daar in twee richtingen buigt.


deel grote vak
deel grote vak