engelse versie
introductiedownloadsfoto'saanpassingenlinkste koopgastenboekcontact
TITEL TITEL
deel grote vak
TITEL GELUIDSISOLATIE TITEL
deel grote vak Deel 3: Wright Offroad Mattenset

Als onderdeel van het totaalproject Geluidsisolatie wilde ik ook de cabine aanpakken. Eerder heb ik al isolatie onder de motorkap en tegen het dak verwerkt. Hoewel dit wel helpt, is het toch nog niet afdoende. Grootste bron van geluid is natuurlijk het motorgeluid dat via het schutbord de cabine binnenkomt. Dat heb ik nu dus aangepakt!

Ben erg aan het twijfelen geweest tussen de materialen van de Akoestiekwinkel of deze set van Wright Offroad. Vooral vanwege het uiterlijk heb ik uiteindelijk gekozen voor de mattenset van Wright Offroad. Deze mat bestaande uit een paar delen (zitbak, schutbord, vloer en twee losse stukken voor de buitenkanten van de voetenbakken) zijn volledig voorgevormd en passen erg mooi. Afwerkingsniveau is dan ook direct erg hoog. Door alle opstaande randen is het ook gemakkelijk schoon te houden. Hoewel ik het nog niet gedaan heb, zou uitspoelen met de tuinslang geen probleem hoeven te zijn.


Ik heb alle naden tussen de vloer en dergelijke dichtgemaakt met Dum Dum. Ondanks dat is het niet te voorkomen dat er wel eens water onder de mat terecht zal komen. Of anders in elk geval wel condensvorming. Om het ergste rotten tegen te gaan heb ik alle stalen delen eerst in de Hamerite gespoten. Daarna heb ik alle kieren nog voorzien van wat Tectyl ML. Hier is het klaar om de matten te gaan plaaten.




Hier heb ik de mat over de zitbak al geplaatst. Deze mat is makkelijk te plaatsen. Alleen een kwestie van de nodige gaten maken voor de bouten voor de stoelen. De dikte van de mat (ca. 1 cm) heb ik opgevuld met vulringen, omdat de mat anders ingedrukt wordt bij het monteren van de stoelen.




Het schutbord is het lastigste deel. Zeker bij een ex-defensie Land Rover. Tegen het schutbord zitten namelijk de nodige dingen gemonteerd die allemaal gedemonteerd moeten worden. Bij mij was dat het handgas, accukabelaansluiting, de zekeringkast en wat informatieve bordjes.




En vanaf de andere kant...




En nog één.




Dit is het deel dat tegen het schutbord aan moet komen. Heb de nodige markeringen gemaakt waar gaten moeten komen voor handgas en accukabelaansluiting.

En onderstaand hoe het uiteindelijk geworden is. Ik ben tevreden!










Het geluidsniveau is merkbaar verbeterd. Moeilijk om precies aan te geven hoeveel, maar gevoelsmatig heb ik bij 80 km per uur nu ongeveer het geluidsnivea dat ik eerder bij 70 km per uur had. Maar eerlijk gezegd had ik er wat meer van verwacht. Had gerekend op het niveau van 60 km per uur. Mits goed verwerkt bereik je met de materialen van de Akoestiekwinkel volgens mij een beter resultaat. Maar daar staat tegenover dat dit veel netter afwerkt. Al met al ben ik dan ook tevreden. Zwakke punt van deze set qua geluidsreductie zit volgens mij in het schutbord en de voetenbakken. De mat gaat alleen over het onderste deel van de voetenbak. Het bovenste deel is dus nog gewoon onbekleed. Hetzelfde geldt bij het schutbord. Bovenste deel (net onder het dashboard) is ook niet bekleed. Beste resultaat bereik je denk ik door een combinatie van beide materialen. Eerst het hele schutbord ontdreunen en isoleren met Vibraflex (naadloos voor de isolerende werking) en daar overheen de set van Wright Offroad.



deel grote vak
deel grote vak