engelse versie
introductiedownloadsfoto'saanpassingenlinkste koopgastenboekcontact
TITEL TITEL
deel grote vak
TITEL UITLAATDEMPER TITEL
deel grote vak Het vervangen van het achterste deel van de uitlaat. Het lijkt zo simpel, maar dat viel dus even vies tegen... Het achterste stuk van de uitlaat was afgebroken. Parts Manual erbij, goede uitlaat opgezocht (no. 599378) en besteld bij Paddock Spares. Paar dagen laten was hij al in huis, lang leve Paddock Spares! Op het oog vergeleken en ze zien er hetzelfde uit, dus zal allemaal wel goed komen. Hooguit wat vastgeroeste boutjes, maar die slijp ik er dan wel af. Het pakte allemaal wat anders uit...


Op de foto is duidelijk te zien dat er een behoorlijk stuk van de uitlaat afgebroken was. Gelukkig hangt zowel de demper als het laatste stuk aan een steun, anders was het er wel onder vandaan gevallen tijdens het rijden. Doordat het achter de demper was en nog een behoorlijk stukje onder de auto, was het me ook nooit eerder opgevallen dat de uitlaat op dat punt zo slecht was (ik lig er niet dagelijks onder). Bij ontvangst van de uitlaat had ik even snel vergeleken of het dezelfe was en op het oog klopte het, dus zal wel goed zijn.




Toen ik de uitlaat al half gemonteerd had (aangesloten op de middenpijp en hing los in de achterste beugel), bleek dat ik de steun van de demper met geen mogelijkheid op z'n plek kon krijgen. Het leek wel of die op de verkeerde plek aan de demper gelast zat. Maar ja, ik had toch zeker weten de goede besteld! Topic op het Prikbord gezet en meer mensen bleken hetzelfde probleem gehad te hebben. Uitlaat er maar weer onderuit en maar eens goed gaan vergelijken wat nu het probleem is. Op deze foto kun je goed zien dat de steun van de nieuwe uitlaat er net iets schuiner opgelast is. Niet heel veel, maar genoeg om niet meer te passen.




Uitlaat meegenomen naar mijn zwager die de steun er netjes afgeslepen heeft en er op de goede plek weer aangelast heeft. Nu zou hij er dus zo onder moeten kunnen. Bij het inmeten van de steun was ons ook opgevallen dat de flens op een andere plek aan de demper zit. Dit zou nog voor het volgende probleem gaan zorgen, maar dat wist ik toen nog niet.




De flens aan de demper zit bij de nieuwe uitlaat zeg maar in het midden, bij de oude uitlaat zit de flens meer naar de zijkant. Dit zorgde weer voor het volgende probleem. Door de andere plaats van de flens komt de pijp net iets meer naar het midden onder de Land Rover te zitten, niet heel veel, maar weer net genoeg dat de pijp tegen de veershackle aan komt. Met een lading vulringetjes e.d. heb ik het voor elkaar gekregen dat het niet meer tegen de shackle aanzit. Het verdient geen schoonheidsprijs, maar het werkt. Als ik weer een keer de beschikking heb over een lasapparaat zal ik daar een fatsoenlijk hulpsteuntje voor lassen.


deel grote vak
deel grote vak