engelse versie
introductiedownloadsfoto'saanpassingenlinkste koopgastenboekcontact
TITEL TITEL
deel grote vak
TITEL ROTTE VOETENBAK TITEL
deel grote vak Gelukkig zijn de holle ruimtes van het schutbord bij levering aan defensie in 1977 goed getectyleerd, waardoor het schutbord tot op heden in prima staat is gebleven. Zelfs de gebruikelijke hoeken onder de ramen zijn nog knetterhard. Er is echter één zwakke plek en dat zijn de voetenbakken. Daar zaten een paar serieuze rotte plekken in. Gelukkig bleef het beperkt tot deze relatief kleine stukjes. Aan de bestuurderskant was het nog een behoorlijk stuk (en kon ik het wiel vanaf de stoel zien draaien...), maar aan de bijrijderskant was het echt maar een heel klein rot plekje. Mooiste zou natuurlijk zijn om dit grondig aan te pakken, maar daar ontbreekt mij nu de tijd en ruimte voor, dus ben ik gegaan voor een oplossing die echt wel weer een aantal jaren meekan en ik in ieder geval droge voeten houdt. Later kan ik het altijd nog grondiger aanpakken als dat dan nodig wordt.


Zo zag de voetenbak aan de bestuurderskant er dus uit vanuit de wielkast gezien.




En zo zag het eruit als het spatscherm verwijderd was. Overigens is dit ook een beetje een domme constructie die rotten in de hand werkt. Het spatscherm aan de binnenkant van het spatbord en de voetenbak zijn op zo'n manier tegen elkaar aangeschroefd dat een soort V-vormige rand ontstaat, waar modder er water z'n werk kan doen. Bij het weer terugplaatsen ga ik hier dan ook een paar vulringen tussen zetten, zodat de onderkant van de V open wordt, waardoor de rommel daar weg kan.




En dit is wat je aan de binnenkant zag.




Aan de bijrijderskant hetzelfde verhaal, alleen een stuk minder erg.




En ook hier een plaatje van de binnenkant.




Met een merkstift aangegeven welk deel ik eruit ga slijpen. De roest die je verder nog ziet is alleen een beetje opppervlakteroest, wat ik verder weggeborsteld heb.




Idem aan de bijrijderskant.




En de zaag erin! Wat ik op deze foto nog niet gedaan heb, maar wat ik wel uitgevoerd heb is het wegslijpen van de hoek. Je kan de rotte plekken daar namelijk nog zien zitten.




De rest van de oppervlakteroest heb ik zoveel mogelijk weggeborsteld en behandeld met Fertan, een soort roestomvormer.




En ook aan de andere kant heb ik alles waar ik bij kon schoongeborsteld en behandeld met Fertan.




Voor de bestuurderskant heb ik gewoon een complete voetenbak gekocht bij Paddock Spares. Daar heb ik vervolgens het stuk uitgeslepen dat ik nodig had. Ik heb het er vervolgens met een dikke laag kit er vanaf de binnenkant in gepopnageld. Zodat er geen vocht tussen kan komen. Binnen- en buitenkant van het nieuwe deel van de voetenbak heb ik overigens eerst in een paar lagen menie gezet.




De bijrijderskant hetzelfde procédé, alleen heb ik daar geen hele voetenbak voor aangeschaft, maar gewoon een stukje staal gevouwen. De menie aan de binnenkant moet ik hier nog doen. De kant waar ik niet meer bij kan was al wel gemenied.




Aan de buitenkant heb ik het vervolgens afgewerkt met Bodysafe en daar overheen een bitumenproduct.




En aan de andere kant natuurlijk hetzelfde. Op de foto kan je zien dat het binnenspatscherm hier nog los zit. Dit zet ik nog vast met een paar vulringen er tussen, zodat hier minder modder opgehoopt wordt.


deel grote vak
deel grote vak