engelse versie
introductiedownloadsfoto'saanpassingenlinkste koopgastenboekcontact
TITEL TITEL
deel grote vak
TITEL NIEUWE HOLLANDSE WATERLINIE deel 1 TITEL
deel grote vak
 

Even met het pontje naar de overkant bij Brakel. Tot nog toe geen stukjes offroad, maar wel een hele mooie route! Ik volg grofweg de NHW-fietsroute. Een tropendak zou met dit weer overigens geen overbodige luxe zijn.

 

Ik zat op de pont met een aantal oude trekkers die met een gangetje van een km of 16 per uur onderweg waren naar een show in Panningen (noord Limburg). Die waren dus nog wel een aantal uurtjes onderweg.

 

Ach ja, een Land Rover is van oorsrong natuurlijk ook gewoon een landbouw voertuig!

 

Even wat mooie plaatjes bij het acces van de spoorweg bij de Diefdijk. Het principe van de Nieuwe Hollandse Waterlinie is dat er stukken land half onder water gezet worden om de vijand tegen te houden. Er stond genoeg water om vervoer over land onmogelijk te maken en te weinig water om vervoer per boot mogelijk te maken. Op die plekken waar er een dijk (in dit geval dus een spoorlijn) de linie kruist moest er extra verdedigd worden met behulp van forten.

 

Gewoon een leuk plaatje.

 

En nog één, allemaal bij het Werk aan de Diefdijk.

 

Zou toch zo uit de folder kunnen komen: 'Land Rover the world's most versatile vehicle'

 

Her en der langs de linie zijn er kazematten en groepsschuilplaatsen voor manschappen. Dit is een van de groepsschuilplaatsen (uit de tweede wereldoorlog) op de plek waar de NHW de A27 kruist.

 

Dit is de inlaatsluis bij Fort Everdingen. Deze sluis werd gebruikt om water van de Lek het land in te laten stromen om zo hele stukken land onder water te zetten ten oosten van de Diefdijk.

deel grote vak
deel grote vak